Google Ads Demand Gen: wat en hoe?

demand gen ads

Google heeft onlangs de gloednieuwe Demand Gen Ads gelanceerd, een vernieuwde versie van Google’s Discovery Ads. Wat houden deze nieuwe advertenties in en wanneer is het ideale moment om Demand Gen in te zetten? Lees verder om alles te ontdekken.

De overgang van Discovery Ads naar Demand Gen

Laten we beginnen met een korte samenvatting van Google Ads Discovery Ads. Dit advertentieformaat stelt adverteerders in staat om hun advertenties te tonen op diverse Google-platforms en -eigendommen, waaronder YouTube, Gmail en de Google Discover-feed. Discovery Ads zijn ontworpen om een breed publiek te bereiken en potentiële klanten te inspireren en te boeien.

Enkele opvallende kenmerken van Discovery Ads zijn onder andere:

    • Plaatsingen: Discovery Ads kunnen worden weergegeven op de Discover-feed van Google, YouTube en Gmail.
    • Multimediainhoud: Adverteerders kunnen afbeeldingen, korte video’s en koppen opnemen om aantrekkelijke advertenties te maken.
    • Doelgroepen: Je kunt Discovery Ads targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag van gebruikers.
    • Automatische optimalisatie: Google Ads maakt gebruik van machine learning om je Discovery Ads automatisch te optimaliseren en de prestaties te verbeteren.

Belangrijk om te weten is dat als je momenteel gebruik maakt van Google Ads Discovery Ads, deze automatisch zullen worden omgezet naar Demand Gen ads vanaf december 2023. Als je nu al de switch wilt maken kun je dit aanvragen bij jouw Google Ads accountmanager.

demand gen ads

Wat is het verschil met Demand Gen ads?

Er zijn enkele opvallende verschillen tussen Discovery Ads en Demand Gen, die gunstig zijn voor adverteerders. De contentvorm is uitgebruider, Demand Gen gaat werken met audience signals en je kunt verschillende biedstrategieën kiezen.

    • Demand Gen Ads bieden meer diversiteit in creatives, zoals de mogelijkheid om video’s toe te voegen, terwijl Discovery Ads beperkt waren tot meerdere afbeeldingen (carrousel) of een enkele afbeelding. De reden achter deze nieuwe toevoeging van video’s is dat Demand Gen Ads worden weergegeven in YouTube In-Stream en YouTube Shorts.
    • Ook zijn de targetingopties aanzienlijk uitgebreid. Net als bij Performance Max campagnes wordt er gebruik gemaakt van audience signals. Hierbij is het mogelijk om in-market audiences, look-a-like audiences, eigen data en demografische gegevens in te voeren. Vooral opvallend zijn de look-a-like audiences, die veel overeenkomsten vertonen met de advertenties van Meta.
    • Wat betreft biedstrategieën, terwijl Discovery Ads beperkt waren tot maximize conversion of conversion value, heb je met Demand Gen Ads nu ook de mogelijkheid om maximize clicks te kiezen!

      Wanneer kun je Demand Gen het beste inzetten?

      Het is belangrijk om te weten dat Demand Gen is gefocust op vraag creëren. Deze vorm van adverteren zit bovenin de verkoopfunnel, waar het hoofddoel niet is om direct conversies te genereren, maar eerder om merkbekendheid op te bouwen. Neem de volgende tips mee bij het creëren van jouw Demand Gen advertentie:

      • Gebruik hoogwaardige video’s en afbeeldingen, vooral omdat jouw video’s worden getoond in YouTube In-Stream, waar kwaliteit van cruciaal belang is om gebruikers te overtuigen. Investeer hier tijd en moeite in om Demand Gen Ads te laten slagen.
      • Maak gebruik van de look-a-like audiences en laat Google de juiste doelgroep voor jouw bedrijf vinden. Dit kun je doen door een lijst van bestaande klanten toe te voegen aan Google Ads, zodat Google overeenkomsten kan identificeren.
      • Sluit bezoekers van jouw website in de afgelopen 90 dagen uit. Dit voorkomt dat Google jouw websitebezoekers opnieuw target als je dit niet uitsluit. In plaats daarvan kun je overwegen om een aparte remarketingcampagne op te zetten.

Houd rekening met het budget

Volgens de best practices van Google is een dagelijks budget van 5x je target CPA (cost per action) nodig om doelgroepen te vinden en te testen. Dit maakt het dus minder interessant voor bedrijven met kleinere budgetten om deze advertentievorm in te zetten. Tot nu toe zijn de berichten veelbelovend, dus wellicht is het toch de moeite waard voor jouw bedrijf. Laat de campagne dan wel minimaal 6 weken lopen om genoeg data te verzamelen.

Meer hulp nodig? Neem contact op

Wil je nog meer de diepte in gaan met jouw Google Ads advertenties of juist een gratis SEA check laten uitvoeren? Neem gerust contact met ons op; wij helpen je graag.

Dit artikel is geschreven voor Frankwatching en vind je hier!